פנים של מנהיג
מאת גלילאו
מחקר שבדק את היחס בין רוחב ואורך הפנים של מנהיגים מצא כי מבנה הפנים של מנכ"ל קשור להתנהגות הצוותים שלו ומנבא את הביצועים הפיננסיים של החברה. בואו לגלות כיצד זה עובד
חוקרי מנהיגות עוסקים זה שנים רבות בשאלה אם תכונות אישיות מנבאות יכולת מנהיגות גבוהה. שאלה זו נותרה שנויה במחלוקת במשך שנים, אך לאחרונה הצטברו עדויות מחקריות חדשות לכך שהתשובה לשאלה היא כנראה חיובית.
שאלה שנייה שעדיין לא נחקרה היא האם גם תכונות גופניות עשויות לנבא מנהיגות מוצלחת? והנה, במחקר המתפרסם בכתב-העת Psychological Science מנסים איליין וונג, מרגרט אורמיסטון ומייקל הייזלהן לזהות מאפיינים פיזיים של מנהיגים כך שמאפיינים אלהינבאו ביצועים של ארגונם.
התכונה הפיזית שנבחנה במחקר היא היחס בין רוחב הפנים ובין אורך הפנים של המנהיג (width-to-hight ratio) , כלומר WHR. פנים רחבות יותר מתבטאות ב-WHR גבוה ואילו WHR נמוך מתבטא בפנים צרות וארוכות. לאחרונה נמצא במחקרים כי WHR גבוה מצביע על נטייה לאגרסיביות בקרב גברים. עוד נמצא כי אנשים בעלי WHR גבוה תופסים את עצמם כבעלי עוצמה רבה יותר מאשר אנשים בעלי WHR נמוך יותר.
מאחר שבמחקרים אחרים נמצא גם קשר בין תחושה של עוצמה ובין מנהיגות אפקטיבית, הרי שההשערה שנבחנה במחקר הנוכחי היא שארגונים שהמנכ"ל שלהם הוא גבר בעל WHR גבוה יותר יגיעו לביצועים פיננסיים גבוהים מאשר ארגונים שבראשם עומד גבר מנכ"ל בעל WHR נמוך יותר.
שיתוף צוותים וקבלת החלטות
היות שמנהיג אינו משפיע לבדו על תוצאות ארגוניות, אלא מקבל החלטות עם אנשים ועם צוותים רבים, נבחנה במחקר השפעתו של גורם נוסף: המורכבות הקוגניטיבית של הצוותים בארגון (וראו להלן). צוותים בעלי מורכבות קוגניטיבית נמוכה נוטים להתייחס אל העולם במושגי שחור-לבן ואינם מבחינים בדקויות. נטייה זו באה לידי ביטוי בקבלת החלטות נוקשה, המאופיינת בכניעה לדמויות סמכותיות, למנהגים ולמסורת.
לעומת זאת, צוותים המאופיינים ביכולת גבוהה של מורכבות קוגניטיבית נוטים להבחין בדקויות ולראות את העולם בגוונים של אפור. סגנון קבלת ההחלטות שלהם מושתת על בחינה של נקודות מבט שונות ומגוונות, והם אינם חוששים למתוח ביקורת. מאחר שצוותים בעלי מורכבות קוגניטיבית נמוכה נוטים יותר לציית לסמכות, נבחנה ההשערה שהקשר בין המאפיינים הפיזיים של המנהיג (WHR) ובין הביצועים הפיננסיים של הארגון יתעצם בקרב צוותים המאופיינים במורכבות קוגניטיבית נמוכה.
המחקר נערך על מדגם של 55 מנכ"לים של חברות המצויות ברשימת 500 החברות המובילות בעולם, כפי שדירג אותן המגזין הכלכלי Fortune. בין החברות יש חברות מחשבים, אלקטרוניקה, ביגוד וכדומה. כדי לחשב את ה-WHR של המנהיג השתמשו בתמונתו כפי שהיא מופיעה באינטרנט, לרוב באתר הבית של החברה.
מאחר שאי אפשר למדוד ישירות את המורכבות הקוגניטיבית של צוותי המנכ"ל, היא נמדדה באופן הבא: ראשית, נאספו מכתבים של המנכ"ל לבעלי המניות של ארגונו, שבהם הוא מדווח על החברה.
מאחר שבדרך כלל המנכ"ל אינו כותב מכתבים אלה בעצמו, אלא נעזר בכמה צוותים, הניחו החוקרים כי צוותים אלה כתבו את המכתבים. שנית, השתמשו בשיטה של ניתוח תוכן המקובלת בתחום. לפי שיטה זו פותחו בעבר רשימות מילים וביטויים המאפיינים רמות גבוהות או נמוכות של מורכבות קוגניטיבית.
מילים המצביעות על מורכבות קוגניטיבית גבוהה הן, למשל, "ייתכן", "בערך" ו"נוטים ל…". לעומת זאת, מילים וביטויים המעידים על מורכבות קוגניטיבית נמוכה כוללות את המילים והביטויים "בלי צל של ספק", "לחלוטין" ו"באופן בלתי הפיך". מכתבי המנכ"לים נבחנו לפי שיטת ניתוח תוכן זו, ודורגו כמאפייני צוותים בעלי רמת מורכבות קוגניטיבית נמוכה או גבוהה.
לבסוף, כדי למדוד ביצועים פיננסיים של הארגון השתמשו במדד מקובל בתחום, והוא תשואה על נכסים (ROA: מדד פיננסי המסביר מה גובה ההכנסות שהחברה תפיק מכל דולר שהושקע בנכסיה). נתונים אלה נלקחו ממאגר מידע מקובל בתחום.
מניתוח ממצאי המחקר התברר כי התכונה הפיזית של היחס בין רוחב פני מנכ"ל החברה לאורכם (WHR) מנבאת את הביצועים הפיננסיים של החברה: חברות שבראשם עמדו מנכ"לים שפניהם רחבות יותר, כלומר שיש להם גבוה יותר, הגיעו להצלחה פיננסית רבה יותר. יתר על כן, קשר זה מתעצם בקרב חברות שהצוותים שלהם הפגינו רמות נמוכות יותר של מורכבות קוגניטיבית.
לסיכום, מחקר זה מצטרף למחקרים שנעשו בשנים האחרונות המצביעים על קשר בין תכונות פסיכולוגיות של מנהיגים לביצועים של חברות. וכעת, כל שנותר לבעלי המניות של החברה הוא לדרוש תמונה של המועמד לכיסא המנכ"ל לפני שהם מקבלים החלטה…
הכותבת היא פסיכולוגית, יועצת ארגונית ושיווקית ומרצה בקריה האקדמית אונו
מקור הכתבה: www.hayadan.org.il