ילדים בעלי יכולות-על
התינוקות בדרך כלל נראים חסרי אונים לחלוטין, אך למעשה הם מסוגלים לדברים מדהימים! אנו מציעים לכם מבחר של "יכולות-על" של ילדים מתחת לגיל 3.
1. אינסטינקט המים.
בלידה, האדם מקבל קבוצה של אינסטינקטים, אשר פועלים היטב כל עוד המוח לא מפותח מספיק כדי להשתלט על תהליך ההישרדות.
אחד האינסטינקטים הללו הוא "רפלקס הצלילה", אשר קיים גם אצל כלבי ים ובעלי חיים אחרים החיים במים.
כך זה עובד: אם טובלים תינוק מתחת לגיל חצי שנה במים, הוא באופן רפלקסיבי יעצור את הנשימה. בנוסף, תדירות ההתכווצויות של שריר הלב תרד - זה יעזור לשמור על החמצן, והדם יתחיל לזרום בעיקר בין האיברים החיוניים ביותר: הלב והמוח.
רפלקס זה מסייע לתינוק להישאר מתחת למים זמן רב יותר מאשר אדם מבוגר מסוגל, בלי איום רציני על בריאותו.
2. למידה.
הילדים "סופגים" ידע בקצב מדהים, בגלל שכל התנסות חדשה שהם חווים, יוצרת קשרים חזקים בין הנוירונים במוח. כאשר הילד הוא בן 3, כמות הקשרים האלו תהיה קרובה ל-1,000 טריליון, שזה גדול פי 2 מאשר אצל אדם מבוגר.
החל מגיל 11 בערך, המוח מתחיל להיפטר מקשרים מיותרים, ויכולת הלמידה יורדת.
3. אינטואיציה קוונטית.
הניסיון שלנו של תפיסת המציאות, מהווה מכשול משמעותי להבנת חוקי מכניקת הקוונטים, הקובעים את ההתנהגות של חלקיקים אלמנטריים.
לדוגמה, על פי מכניקת הקוונטים, חלקיק כמו אלקטרון או פוטון, לא נמצא "כאן או שם", הוא נוכח בשני המיקומים וביניהם. באופן כללי, זה יותר דומה לענן מאשר לפינג-פונג.
בקנה מידה של קבוצה גדולה של חלקיקים, "הטשטוש" הזה נעלם, ומופיע המיקום הספציפי של האובייקט.
אבל קל יותר לומר מאשר להבין: הבנה אינטואיטיבית של חוקים אלה לא הייתה זמינה אפילו עבור איינשטיין, שלא לדבר על אדם מבוגר ממוצע.
התינוקות עדיין לא מורגלים לתפיסה מסוימת של המציאות, והדבר מאפשר להם להבין באופן אינטואיטיבי את מכניקת הקוונטים.
בגיל 3 חודשים, אצל הילדים עדיין לא קיימת תחושה של "קביעות האובייקט", כלומר, ההכרה שהאובייקט יכול להיות רק במקום מסוים בזמן מסוים. ניסויי המשחקים (למשל, משחק "הקוקו") הראו, שיש להם יכולת אינטואיטיבית מדהימה לנחש את הנוכחות של האובייקט במקומות שונים באותו הזמן.
4. תחושת קצב.
כל הילדים נולדים עם חוש קצב מולד. דבר זה הוכח בשנת 2009, בעזרתו של הניסוי: ילדים בני 2 או 3 ימים הקשיבו לקצב התוף, עם חיישני האלקטרודות המחוברים אל ראשם. במקרים בהם החוקרים במכוון החסירו "פעימה", המוח של התינוקות הראה "ציפייה" ברגע שהיה אמור להישמע הצליל, למרות הכל.
המדענים מאמינים, שתחושת הקצב עוזרת לילדים להבדיל בין האינטונציות של דיבור של הוריהם, וכך להבין את המסר מבלי להבין את המילים.
5. להיות חמודים.
אכן, להיות חמוד, ובכך לגרום לרגשות חיוביים אצל המבוגרים – זו גם יכולת-על. המדענים מאמינים, שהיינו רואים את הילדים כאומללים מדי, חסרי אונים, טיפשים ומשעממים מכדי לאהוב אותם (האמהות לא נחשבות, כנראה), אם הם לא היו כל כך מקסימים וחמודים!
בשנה שעברה, קבוצה של פסיכולוגים קנדיים וסינים פרסמה את תוצאות המחקר שלהם, אשר הראה שאנחנו "נמסים" יותר מתינוקות מאשר מילדים בוגרים. "המתיקות" של הילדים יורדת לאחר גיל 4 וחצי.
על תפיסת "רמת המתיקות" של הילדים משפיע מבנה הפנים שלהם: ראש גדול, פנים עגולות, עיניים גדולות, פה ואף קטנים. תכונת-על הזאת, מגדילה בעקיפין אצל התינוק את יכולת לשרוד.