עובדות מעניינות על היפנוזה


עובדות מעניינות על היפנוזה

הנושא של היפנוזה הפך לפופולרי בסרטים, ספרי קומיקס, תוכניות טלוויזיה וסדרות מצוירות. למרבה הצער, זה מוביל לכך שאנשים יודעים על היפנוזה לא את העובדות, אלא את מה שמוצג לשם בידור: ותוכניות בידור שונות מאוד מהיפנוזה אמיתית. בכתבה זו נדבר על מהי היפנוזה, מה היא יכולה לעשות ואיפה האמת.


10. החדרה היפנוטית

היפנוזה – זו תופעה מוזרה, שחלק גדול ממנה זה הבאת האדם למצב שבו יהיה קל יותר להחדיר למוחו את מה שהמהפנט רוצה. כפי שמתברר, חלק מהאנשים רגישים יותר להיפנוזה מאחרים. מדענים ערכו מחקרים שמראים שיש אנשים שהם לא רק רגישים יותר להיפנוזה, אלא גם מקבלים ממנה יותר מאלו שלו נכנעים לשכנוע היפנוטי. חשוב לציין שאותם החוקרים מאמינים שלמי שיש סף שכנוע גבוה – ההיפנוזה סביר להניח לא תעזור להם.


9. היפנוזה על במה

כפי שציינו בהקדמה, הודות לסרטים וסדרות טלוויזיה, לרוב האנשים יש תפיסה מוטעית של היפנוזה. הם מאמינים שבמהלך היפנוזה מישהו שולט באדם וגורם לו לבצע פעלולים מדהימים מול הקהל. התופעה הזו ידועה במונח "היפנוזת הבמה", וזה משמש לבידור: היפנוזת במה היא בדרך כלל "טריק זול", ולעתים קרובות בוחרים מראש לפני ההופעה את האנשים המושפעים ביותר מהיפנוזה. סוג כזה של היפנוזה בא לבדר את הקהל ולגרום לו להתעניין, אבל איו לה שום קשר למטרה האמיתית של ההיפנוזה.


8. היפנוזה רפואית

השימוש העיקרי בהיפנוזה נקרא היפנוזה רפואית - במהלך טיפול כזה עוזרים לחולים להיפטר מההרגלים הרעים שלהם או לעזור להתגבר על הזיכרונות הלא נעימים. היפנוזה נועדה לשנות את התת מודע על ידי הבאתו למצב שבו יהיה חשוף לשכנוע.
המילה היפנוזה נגזרה מן המילה "חלום" (ביוונית העתיקה), כי האדם שנמצא תחת היפנוזה הוא גם ממוקד וגם רגוע בבת אחת. למרות שהיפנוזה רפואית מוכרת על ידי חלק כפרקטיקה לגיטימית ומבוססת על ראיות, אנשים רבים לא סומכים על זה ומייחסים את ההיפנוזה לרפואה אלטרנטיבית.


7. היפנוזה עצמית

אתם עלולים להיות מופתעים, אבל לא בהכרח חייבים לפנות למהפנט כדי להיות מהופנטים – מספיק פשוט להיות בעלי ידע מסוים – ואז תוכלו להסתדר בכוחות עצמכם. קיימת תופעה שנקראת היפנוזה עצמית, המאפשרת לכם להשתמש בתת המודע שלכם, כך שהוא ישפיע על ההתנהגות שלכם בדרך שאינה זמינה לכם ברמה של תודעה. השיטה הומצאה על ידי אמיל קואה, שכתב ספר בשם "Self-Mastery Through Conscious", בו הוא מתאר כיצד להשתמש באוטוסוגסטיה כדי להשיג את אותו האפקט כמו אצל מהפנט צד שלישי.


6. האינדוקציה של היפנוזה

האינדוקציה של היפנוזה היא הרגע שהאדם שוקע בהיפנוזה. אם אתם עושים היפנוזה עצמית, זו יכולה להיות הקלטה של הקול שלכם, אבל לרוב אינדוקציה זה שיטות בהן משתמשים לשם כניסה לטראנס היפנוטי, שבמהלכו האדם נעשה קל יותר לשכנוע.
על הבמה אפשר לראות אינדוקציה מהירה - שכן למהפנט אין יותר מדי זמן לבזבז, כי האנשים יאבדו עניין. זו הסיבה שבוחרים להעלות לבמה אנשים שקל להפנט.


5. זיכרון

אם הידע שלכם בהיפנוזה מוגבל למה שראיתם בסרטים ותוכניות טלוויזיה, סביר להניח שאתם מצפים שהאנשים ישכחו את מה שקרה בזמן שהם היו מהופנטים. יש מידה של אמת בכך, אבל רק אם אדם מהופנט רוצה לשכוח את זה, או אם האדם שמהפנט אותו גורם לו לשכוח. בהיפנוזה משתמשים גם לעתים קרובות כדי לשחזר זכרונות מודחקים, אבל אין שום הוכחה או דרך לוודא שהזיכרונות האלה אמיתיים או שהאדם דמיין אותם.


4. יישום בסיפורים

למרות שהיפנוזה, או, לפחות התפיסה הפופולרית שלה הפכה להיות פופולרית רק לאחרונה, המקורות שלה הן מוקדמות ממה שחשבתם. נהוג להאמין שהיפנוזה הייתה בשימוש בתחילת 1800 בתור חומר הרדמה - ההליך שנקרא הרדמה היפנוטית. עם זאת, היפנוזה הופיעה אפילו קודם לכן. כפי שהתברר, השתמשו בה בתרבויות שונות עוד לפני כ -3,000 שנים.


3. שימוש בהיסטוריה

בשנת 1950, איגוד הרפואה האמריקאי ערך קונסיליום על בריאות נפשית והכיר בשימוש בהיפנוזה ברפואה, ובפרט בשימוש בה בפסיכולוגיה. עם זאת, כפי שהתברר, ההתאחדות החליטה לבטל את אישורה בשנות ה -80, לאחר שהחליטו שהם לא רואים תועלת בטכניקת היפנוזה. ולמרות זאת, מהפנטים רבים עדיין ממשיכים לטעון שהיפנוזה אושרה על ידי ההסתדרות הרפואית, כדי להיראות יותר לגיטימים.


2. שליטה עצמית

זה אולי אחד מהמיתוסים הגדולים ביותר לגבי היפנוזה – חושבים שהמהפנטים יכולים לגרום לאדם לעשות משהו. אך כפי שציינו קודם לכן, היפנוזה היא מצב של שכנוע, וישנם אנשים שפתוחים יותר להשפעה מאשר אחרים. מהפנט למעשה הוא פסיכולוג טוב, ויש הסבורים שמהפנט טוב יזהיר מראש שהוא לא יכול להכריח אותכם לעשות משהו בניגוד לרצונכם. כל החלטה שתתקבל על ידי האדם במצב של היפנוזה – זה מה שהוא רוצה לעשות, והוא לא ירצה לעשות משהו שנוגד את האמונה או המוסר שלו. היפנוזה לא צריכה להיתפס כסוג של השפעה קולקטיבית.


1. תודעה

למרות ששורש מילת היפנוזה מתורגם כחלום, בעצם האדם הנמצא תחת היפנוזה לא שקוע במצב של שינה. מתברר שהאדם לא רק שולט באופן מלא על מעשיו במהלך שינה היפנוטית, אך על פי מחקר שנעשה על ידי מדענים – הוא בכלל ער במהלך כל המפגש.
פעם אחת, מהפנט מנוסה רצה לערוך ניסוי כדי להוריד את התגובות לכאב באמצעות היפנוזה עצמית במהלך ניתוח (לא מומלץ לחזור על זה בעצמכם). המהפנט טוען שזה עבד, והוא לא חש כל כאב, אבל זה רק מקרה בודד והוא צריך להיבדק.

 

 



( לא ידוע מקור הכתבה - נשמח לדעת )


דף הבית >> מבזקי דף >> כללי >> עובדות מעניינות על היפנוזה